AB Motala Båtvarv är beläget vid Vätterns östra strand precis vid Göta Kanals mynning. Här finner Du en komplett marina med stora lokaler och en lång tradition.
Vi utför alla i branschen förekommande arbeten, och hanterar båtar ända upp till 20 ton. Vi har vår egen serviceverkstad med kunniga båtbyggare och motormekaniker. Försäljning av nya och begagnade båtar & motorer utgör en betydande del av vår verksamhet, liksom vår mycket välsorterade butik.
I våra 3 utställningshallar på över 2000 kvm har Ni stor chans att hitta just Er drömbåt. Vi marknadsför ett flertal större båtfabrikat i alla storleksklasser. Dessutom håller vi alltid ett brett utbud av begagnade motor- & segelbåtar i lager.
Båtvarvet har över 100 sommar- och vinterplatser för båtar i alla storlekar, även inomhus.
|
|
Välkommen till oss Du också!
Kort historik om Motala Båtvarv (ofta kallat Williams Båtvarv)
1919 fick Ivar William sin första officiella order att bygga en båt och grundade samma år Motala Båtvarv. Han lämnade därmed byggbranschen där han tidigare varit verksam precis som sin far. Brodern läste då till arkitekt på Chalmers. Efter några svåra år kring Kreuger-kraschen kom en uppgång och ryktet om Motala Båtvarvs fina arbeten spreds sig bl.a. till Amerika, dit ett flertal skärgårdskryssare exporterades.
Strax efter 2:a världskriget kom Folkbåten ordentligt i ropet och Motala Båtvarvs Folkbåtar blev snabbt kända för att vara bland de allra mest välbyggda och välseglande. Detta blev en lång epok och än idag syns ofta annonser där "Williams-byggd Folkbåt önskas köpa."
Tiderna förändras ständigt och så gjorde även båtvarvet, motorbåtar började mer och mer komma i ropet, bl.a. campingbåtarna som byggdes i stort antal vid sidan om de större segelbåtarna. Ivars söner Carl-Ivar och Dag fick ta över verksamheten mer och mer och då det gamla varvet i Hyddmarken kändes allt trängre, beslöt de 1963 att bygga nytt vid Stenavadet på andra sidan viken , där båtvarvet fortfarande bedriver sin verksamhet. Detta blev en stor milstolpe i Motala Båtvarvs historia. 1964 stod de nya lokalerna färdiga. Samma år dog fadern Ivar William.
I slutet av 60-talet blev plastbåtarna alltmer populära, varför konstruktören Arvid Laurin kontaktades. I samarbete med Arvid föddes Williamkryssaren och lillasystern Witus 27, som med sina vackra och funktionella träinredningar förvaltade sitt arv trots nya tiders material. Under denna tiden växte verksamheten till att mer och mer även innefatta försäljning av andra båtfabrikat och båttillbehör.
Idag sysselsätter båtvarvet 14 man och 3:e generationen, Dags söner Hans, Sven och Jan arbetar alla aktivt på varvet tillsammans med sin farbror.
|